MAKSUD PSIKOLINGUISTIK
Matthews (1997) berpendapat bahawa bidang psikolinguistik ialah kajian bahasa dari pada sudut psikologi.
Aitchison (1998), pula mendefinisikan psikolinguistik sebagai kajian bahasa dan akal budi. Beliau membahagikan bidang kajian psikolinguistik kepada beberapa topik utama iaitu:-
i. Aspek-aspek yang berkaitan
dengan pemerolehan pengetahuan bahasa pertama atau bahasa ibunda.
ii.
Aspek-aspek yang berkaitan
dengan proses pemahaman input-input bahasa.
iii.
Aspek-aspek yang berkaitan
dengan ingatan dan penyimpanan maklumat-maklumat bahasa atau pengetahuan
bahasa.
Mangantar Simanjuntak
(1980), mentakrifkan psikolinguistik sebagai cabang linguistik yang bergabung
dengan ilmu psikologi untuk menganalisis bahasa dan pertuturan, iaitu
proses-proses yang berlaku pada waktu seseorang bertutur dan memahami ayat-ayat
yang didengarnya.
Oleh yang demikian, psikolinguistik adalah disiplin ilmu
yang mengkaji apa yang dikaji oleh disiplin linguistik dan psikologi.
Psikolinguistik merupakan sebahagian daripada bidang linguistik yang menyelidik
aspek-aspek yang berkaitan dengan bahasa, tingkah laku bahasa dan akal budi
manusia. Psikolinguistik merupakan disiplin ilmu yang meneliti perkara-perkara
yang dikaji dalam ilmu linguistik dan psikologi. Dengan demikian, disiplin ini
kadangkala dikenali juga sebagai psikologi bahasa. Disiplin ilmu ini secara
saintifik menganalisis perkara-perkara yang berlaku dalam akal budi manusia
semasa seseorang itu berbahasa.
Menurut George A. Miller (1965), ilmu psikolinguistik
bertujuan untuk menghuraikan proses psikologi yang berlaku ketika orang
menggunakan ayat. Beliau pernah menegaskan bahawa kelahiran disiplin ini
merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana ahli psikologi sudah lama
mengakui bahawa otak manusia itu menerima simbol-simbol linguistik.
Manakala ahli linguistik pula telah menerima hakikat
bahawa sejenis motor psikososial telah dikenal pasti untuk menggerakkan mesin
tatabahasa dan leksikon. Maka, tujuan utama psikolinguistik adalah untuk
mencari satu teori bahasa yang munasabah dan unggul daripada segi linguistik
dan psikologi, yakni teori yang mampu menerangkan hakikat bahasa dan
pemerolehannya. Dengan demikian, psikolinguistik merupakan bidang ilmu yang
berminat untuk mengetahui hal yang berlaku dalam akal budi manusia semasa
seseorang itu berbahasa.
Kajian bidang psikolinguistik memberi tumpuan dalam aspek-aspek
yang berkaitan dengan perlakuan manusia yang melibatkan bahasa. Bidang
psikolinguistik berusaha untuk mengenal pasti struktur dan proses yang
mendasari kebolehan manusia untuk bercakap dan memahami bahasa iaitu meneliti
hal yang berlaku di dalam diri individu. Selain itu, psikolinguistik juga
mengkaji cara-cara kanak-kanak menguasai bahasa dengan memberi tumpuan
psikolinguistik adalah terhadap pemerolehan bahasa serta pembelajaran dan
pengajaran bahasa. Persoalan tentang bagaimana kanak-kanak menguasai bahasa
memang merupakan satu persoalan yang sentiasa menjadi bahan perbincangan dalam
kalangan mereka yang berkecimpung dalam bidang psikolinguistik dan pengajaran
bahasa. Justeru, sumbangan psikolinguistik dalam pengajaran bahasa amat
bernilai tinggi.