PEMBELAJARAN BAHASA
KEDUA
Bahasa kedua bermaksud sebarang bahasa
yang dipelajari selepas bahasa pertama atau bahasa ibunda. Pemerolehan bahasa
kedua merujuk kepada proses seseorang mempelajari bahasa yang selain bahasa
ibunda. Bahasa yang dipelajari ini biasanya dirujuk sebagai ‘bahasa sasaran’
atau bahasa kedua berbanding dengan bahasa pertama yang dirujuk sebagai ‘bahasa
sumber’.
Menurut
Sthen Krashen (1982), pemerolehan bahasa merupakan proses yang natural,
manakala pembelajaran bahasa merupakan proses yang dilakukan secara sedar.
Dalam pembelajaran bahasa pertama, penutur mengambil bahagian dalam perbualan
natural. Sebaliknya, dalam pembelajaran bahasa kedua akan berlaku pembetulan
kesalahan sebagai satu cara mempelajari peraturan tatabahasa bahasa tersebut,
di samping sedikit sebanyak pengaruh daripada bahasa pertama.
Menurut
Abdullah Hassan (1987), sesetengah individu mempelajari bahasa kedua atau
menjadi dwibahasa kerana mereka hidup dalam masyarakat berbilang bangsa. Antara
faktor-faktor yang mendorong pembelajaran bahasa kedua ialah:
1. Seseorang
itu mungkin berharap agar bahasa kedua dapat memperkuatkan dirinya dalam
masyarakat itu sendiri.
2. Belajar
bahasa kedua kerana tuntutan peluang pekerjaan.
3. Belajar
bahasa kedua kerana bahasa tersebut merupakan bahasa majoriti dalam negara
berkenaan.
4. Belajar
bahasa kedua untuk mengenali sastera dan budaya bangsa lain.
5. Belajar
bahasa kedua kerana tuntutan akademik atau sebagai bentuk latihan kognitif.
6. Kepentingan
bahasa kedua tersebut dalam pendidikan, perhubungan antara individu.
7. Pengaruh
ibu bapa di rumah yang banyak bertutur bahasa kedua untuk tujuan komunikasi.
8. Sikap
pelajar terhadap bahasa kedua seperti mengganggapp bahasa kedua perlu
dipelajari dan dikuasai untuk keperluan pendidikan dan pekerjaan.
9. Pertuturan
antara kaum yang terpaksa dilakukan dengan menggunakan bahasa kedua.